Śmigłowiec wielozadaniowy zaprojektował w 1953 roku Bronisław Żurakowski (a nie "Żukowski" jak podano w instrukcji) w Instytucie Lotnictwa. Pierwszy prototyp zbudowano do 1956 roku, a pierwszy lot na uwięzi wykonał on dopiero w 1959 roku. Spowodowane to było m.in. uszkodzeniami podczas prób naziemnych. W 1959 roku łopata wirnika obcięła belkę ogonową, po wykonaniu około 4 godzin lotów testowych. Dalszych prób zaniechano, ale była to raczej decyzja polityczna - w Polsce ruszała produkcja SM-1, choć w opinii pilotów Żuk był lepszy. W latach 60-tych ukończono drugi prototyp, który nie oblatany trafił po pewnym czasie do Muzeum Techniki w Warszawie, a ostatecznie, mocno zdewastowany do Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Po otwarciu pudełka znalazłem kilkadziesiąt części z żywicy i blaszkę. Pierwsze wrażenie było bardzo dobre - delikatne linie podziału, odwzorowanie wewnętrznej kratownicy, niewielkie nadlew-ki na drobnych detalach. Do tego wytłoczone próżniowo podwójne oszklenie przodu (jedno wgięte) i kalka. Model zrobiono chyba w oparciu o plany z "Modelarza" z 1998 roku, które jak się okazało, zawierają błędy.
Download from (hotfile.com)
No comments:
Post a Comment