Saturday, April 10, 2010

Modelar 2009-11


Při sestavování modelu nasucho jsem ale trochu znervózněl a při samotné práci jsem zcela propadl do fáze lehkého zklamání. Zdálo se mi, jako kdyby výrobce ve snaze ušetřit zkomplikoval modelářům pěkně život. Namísto výroby nových dílů nutí nešťastného stavitele, aby díl z předcházející verze doplňoval mnohdy tak drobnými součástkami, že je to už na hranici reálných možností běžného modeláře. Konkrétně je třeba nutné na věž natupo do-lepovat drobná prodloužení držáků drapáků. Určitě by bylo mnohem lepší nabídnout modelářům nový díl věže i s tímto detailem. Nerozumím tomu, vždyť výrobce tak jako tak musel rámečky přidávat. Stejně tak jsem se zapotil při sestavování žaluzií na motorovém krytu. To určitě není pro začátečníky! Za dost náročné na přesnost při sestavování považuji blatníky a podvozek. Tady je skutečně nutné velmi pečlivě každý díl opracovat, aby lícoval naprosto přesně. Každá chybička, byť jen v desetinách, se načítá a ve finále se nepěkně vymstí.

Download from (hotfile.com)

AFV Modeller Issue 51


This is left to personal taste, and the choice is almost unlimited, as field modifications were not uncommon on Pz IVs. As these tanks were frequently fitted with spare tracks links, used as add-on armour, I elected to add at the front of the model a length of tracks with two spare road wheels resting on a tarp made from Tamiya Epoxy Putty. Also additional spare links were fitted in front and on the sides of the driver and radio operator hatches, as seen in Achtung Panzer n°3, page 34. The spare road wheels were positioned on the rear end of the hull using the metal supports provided by Dragon. To represent the weld seams at the base of the holders, some stretched sprue lengths were glued and gently softened using Tamiya liquid glue, then shaped using a cutter blade. The gun cleaning rods were then fitted halfway down the hull left hand side.

Download from (hotfile.com)

Scale Aviation Modeller International 2001-11


I can not believe it has taken so long for such an important type to be kitted in 1/32. The P-80, later F-80, was the first operational US Air Force fighter. It was the mainstay at the start of Korean war and as it was replaced by the F-86 Sabre it became a competent ground attack platform. Further development of the airframe brought the F-94 Starfire night fighter and of course one of the most important trainers of all time, the T-33. This is a typical limited-run model from Czech Model and is far removed from the huge vague lumps of plastic that I remember from my early days in modelling. The plastic has restrained engraved detail that is better than some mainstream manufacturers, and a slightly rough feel, so may need a little polishing bearing in mind the overall natural metal finish that you will need to apply later. Test fitting reveals a very good fit of parts though you may need to carry out a small amount of trimming as you assemble the model. The clear parts are really beautiful, and certainly the best I have ever seen in this type of model kit.

Download from (hotfile.com)