The Harz Railway in central Germany is an extraordinary narrow gauge line. Its complicated history goes back to the late 1800's when railways were being expanded into the beautiful Harz mountains. Several were narrow gauge, and others, standard. They were supported by logging, mining and agricultural traffic, as well as passengers and general freight. In later years some were abandoned and others merged. Key sections of the Harz meter gauge network survived World War II and the tough post-war years, although almost the complete Selketalbahn was removed and taken to Russia as reparations after the war. Subsequently it was rebuilt, but another portion cut off by the border was abandoned in West Germany in 1962. Fortunately, most of the present Harz system remained in use through the reunification of Germany in 1990. Strong public support deterred modernization of its locomotives and the abandonment of parts of the system in the late 1980's, and it is now operated by the Harzer Schmalspurbahnen, which is owned by state, county and local governments. There is also an active public support group similar to the "friends" organizations here in North America.
Thursday, August 27, 2009
Wing Masters No.43
Les auteurs, bien connus des amateurs de l'Aéronautique Navale, ont réussi à ressusciter par cet ouvrage le constructeur d'avions français qui équipa la marine nationale de l'entre deux guerres. L'histoire de P. Levasses est traitée de façon chronologique, et l'équilibre entre le texte et les plus de 400 photos rendent l'ouvrage absolument passionnant. De ses débuts, en tant que fabricant d'hélices, puis comme constructeur d'avions sous licence, pendant le Première Guerre Mondiale, en passant par les collaborateurs de Levasseur, ses premiers avions, et tes appareils de la Royale qui se taillent la part belle, tout est évoqué. Chaque appareil est détaillé, parfois avec des dessins techniques originaux et, autant que possible, par une iconographie très complète. Nous trouvons aussi le PL.7T, limousine de transport qui n'aura jamais volé, le célèbre « L'oiseau blanc » de Nungesser et Coli, le curieux hydravion PL. 200, l'avion d'observation PL. 400, dernier appareil conçu par Levasseur et les avions Biche, également construits par l'entreprise. L'ouvrage se termine par une liste de 15 pages répertoriant la totalité de la production de Levasseur, suivie de 26 profils couleur des PL et des Lévy-Biche de la Marine. Heureuse surprise, une liasse séparée de 32 pages de plans au 1/48 et 1/32 couvrant toute la production Levasseur fait figure de véritable appel à nos producteurs de modèles réduits!
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