Wednesday, February 18, 2009

Super Model 03 2005


Wskali 1:48 w chwili obecnej dostępne są trzy miniatury: model firmy Tamiya Mig-15 bis (dostępny również w wersji elear- ukazujące całkowite wnętrze) oraz dwa modele Trumpete-ra- Mig 15 bis i Mig 15 UTI. Decydując się na wyrób firmy Trumpeter byłem pod wrażeniem jakości wyprasek oraz ilości elementów. Niestety w czasie budowy okazało się to również znacznym utrudnieniem. Kompletny silnik odlany w oddzielnej ramce oraz oddzielne powierzchnie sterowe niewątpliwie wpłynęły na atrakcyjność zestawu. Pierwszym etapem związanym z budową było porównanie elementów płatowca z dostępnymi planami i tutaj zawiodłem się na zestawie po raz pierwszy. Tak samo jak w modelu Tamiyi (zasłyszane, sam osobiście nie sprawdziłem) ster kierunku ma zły kształt, za małą powierzchnię oraz jest ustawiony pod złym kątem. Jakakolwiek zmiana jest więc bardzo trudna i w zasadzie sprowadza się do odtworzenia tyłu kadłuba od podstaw. Kolejnym mankamentem rzucającym się w oczy jest sposób montażu kadłuba. Składa się on z aż 7 elementów, co utrudnia precyzyjne jego sklejenie i wymusza użycie znacznej ilości szpachlówki. Jednym z pierwszych etapów budowy było namalowanie markerem na kadłubie, skrzydłach i innych elementach linii, które posłużyły do naniesienia nitowania na całą powierzchnie płatowca.. Robiłem to za pomocą igły w obsadce i opierałem się na dostępnej dokumentacji (Fot.2). Dla odpoczynku od tej monotonnej czynności zająłem się budową kokpitu. Wspierałem się tutaj zestawem elementów fototrawionych Parta dedykowanych temu modelowi.

No comments: